Tipus de sistemes de retenció infantil

22 - 12 - 2022
La cadira infantil per portar els nens al cotxe és un requisit obligatori, ja que és una assegurança de vida per a ells amb la qual pots evitar lesions d'importància. Per això cal usar-les correctament, però, cada quant s'ha de canviar la cadira infantil?
D'una banda hi ha la normativa ECE R44, la qual classifica en 4 grups el tipus de cadires, segons el pes i l'alçada del nen. De l'altra, hi ha la normativa I-Size, que va entrar en vigor el juliol de 2013, i, des de llavors, conviuen les dues normatives.
Abans de centrar-nos en les normatives que emmarquen els sistemes de retenció infantil, és important destacar que:
  • Els nens no podran utilitzar una cadira de retenció infantil orientada cap enrere, instal·lada en un seient protegit amb un airbag de seguretat frontal, llevat que aquest hagi estat desconnectat.
  • Des de l'1 d'octubre de 2015 els menors que facin menys de 135 centímetres hauran d'emprar un sistema de retenció infantil adequat a la seva talla i al seu pes. Per tant, els menors de 12 anys no poden seure davant, excepte si els seients del darrere estan ocupats per altres menors, sempre usant seients infantils homologats, o si mesuren més de 135cm.

SRI amb sistema I-Size
Anem a parlar primer del sistema I-Size, per ser més nou que el ECE R44. En què es diferencien?
  • Es tracta d'un nou procediment d'homologació que incrementa la seguretat infantil, ja que les cadires han de superar una prova d'impacte lateral addicional. Per tant, s'incrementa la seguretat en aquest tipus d'impactes.
  • També ofereix un millor ancoratge al vehicle, ja sigui gràcies als ancoratges ISOFIX del cotxe o mitjançant la seva fixació amb els cinturons de seguretat. De manera que el nen estarà més segur en cas de frenada brusca o impacte.
  • Amb el sistema I-Size, es garanteix que tots els seients de la part posterior del cotxe puguin ser utilitzats, almenys fins als 15 mesos d'edat. Amb això es promou l'ús dels seients infantils orientats en el sentit invers a la marxa, una orientació molt més segura per als nens, que quan viatgen mirant cap endavant.
  • A diferència del sistema ECE R44, es mesurarà el rang de la cadira segons l'altura del nen. Es prescindeix, per tant, de l'habitual classificació de grup 0/0 +/I/II/III, amb els seus corresponents intervals de pes i edat.
  • De moment, els seients infantils I-Size només cobreixen els seients integrals, és a dir, els que disposen d'arnès per subjectar al nen a la cadireta, amb sistema de subjecció ISOFIX. Pel que encara no cobreixen tots els tipus de seients infantils. Dit d'una altra manera, trobem cadiretes I-Size per a nens de 40cm. a 85cm. (fins a 1 any d'edat, aproximadament) i de 45cm. a 105cm. (de 6 mesos a 4 anys, aproximadament).
 

SRI - homologació ECE R44
Pel que fa a la classificació de les cadires que responen a l'homologació ECE R44 i, que, de moment, encara seguiran vigents, són les següents. Cal destacar que és més important el pes que l'edat, ja que l'edat és només un criteri orientatiu a l'hora de posar un tipus de cadira o una altra.
  • Grup 0 ó 0+
El grup 0 és per a nadons de fins a 10 quilos (que normalment coincideix fins als nou o dotze mesos d'edat) i el grup de cadires 0+ és per a menors de fins a 13 quilos (entre els 12 i 15 mesos d'edat). En ambdós casos han de col·locar a la part posterior del vehicle i en sentit contrari a la marxa.

La DGT recomana que, si no supera encara els 13 quilos però el seu cap sobresurt del suport, és hora de canviar-li la cadira.
  • Grup I
Les cadires d'aquest grup van ancorades al vehicle mitjançant el cinturó de seguretat o, si et decantes pel sistema ISOFIX, el menor viatja subjecte a la cadira amb un arnès de seguretat, mirant cap endavant o cap enrere. Aquest grup va dirigit a nens que pesen entre 9 i 18 quilos, és a dir, aproximadament entre 1 i 4 anys d'edat.
  • Grup II
Les cadires per a cotxe d'aquest grup són per a nens que pesen de 15 a 25 quilos, que tenen aproximadament entre 4 i 12 anys d'edat i que encara no arriben als 135cm. d'altura. Consisteixen en un elevador amb respatller, que alça el menor fins al punt que se li pugui cordar el cinturó de seguretat del vehicle correctament.
  • Grup III
El grup III són elevadors, que solen usar-se quan el nen és massa gran per a una cadira però encara petit per utilitzar únicament el cinturó de seguretat del vehicle. És a dir, nens que no arriben a mesurar els 135cm. Tot apunta que la nova normativa prohibirà els alçadors sense respatller, però, de moment, segueix vigent.

Com veus, els nens necessiten un sistema de retenció que s'ajusti a cada edat, talla i pes perquè els protegeixi. Així que no descuidis la seva seguretat.

Com funciona l’Assistent de Velocitat Intel•ligent?

23 - 06 - 2022

L'excés de velocitat és una de les principals causes dels accidents de trànsit, d'aquí la importància de complir amb els límits. La inclusió de l'Assistent de Velocitat Intel·ligent és una de les mesures més cridaneres en el seu paper de prevenir els accidents mortals a la carretera.

Com triar un cotxe familiar

21 - 11 - 2022 Quan arriba un nou membre a la família, sol ser moment de plantejar-se canviar-se de cotxe i deixar de banda aquest model esportiu de tres portes, que t'havia acompanyat fins ara. Ja que, encara que no és impossible, en un cotxe de tres portes no és fàcil ni còmode col·locar una cadira de retenció infantil (SRI) i molt menys als nens.

Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021 No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar.