Cadenes, fundes i neumàtics d'hivern

14 - 01 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els neumàtics d'hivern són una opció excel·lent si vius en una zona on és fàcil que a l'hivern les temperatures baixin a menys de 7º i sigui freqüent la presència de neu i gel a la carretera. I és que gràcies a les característiques dels neumàtics d'hivern, podem conduir en condicions gairebé normals davant d’aquestes circumstàncies i, a més, sense haver de parar a posar les cadenes.

Però, depenent de la zona on visquis, pot no compensar canviar els seus neumàtics estàndards pels neumàtics d'hivern, tot i que poden haver-hi circumstàncies, com que la cota de neu baixi o que anem a emprendre un viatge en cotxe i ens trobem amb neu i gel a l'asfalt. Si és així, la millor solució és utilitzar cadenes o fundes. T'expliquem les característiques dels tipus de cadenes més habituals:

La cadena tradicional d'acer és la més popular i, com el seu propi nom indica, són diverses cadenes d'acer que s'entrellacen, amb un o dos tensors manuals per mantenir la cadena ben enganxada al neumàtic. El preu és assequible (entre uns 20 - 35 euros la parella) i és molt duradora i resistent. No obstant això és més complicada de posar que la cadena tèxtil o funda.

La cadena tèxtil està tenint molt bona acollida entre els conductors. Aquest tipus de cadenes consisteix en una funda de lona, ​​que es fixa en el neumàtic gràcies a una goma elàstica. El preu d'aquestes cadenes és una mica superior i més variable segons la marca (entre 30 i 70 euros). Els avantatges d'aquest tipus de cadenes, a part que són més fàcils i ràpides de muntar i desmuntar, es noten menys en la direcció i en la suspensió del cotxe, ja que no generen tantes vibracions i, per tant, no afecten tant al control d'estabilitat ni al sistema de tracció. Com a punt negatiu, són menys duradores que les cadenes de baules d'acer tradicionals.

Per la seva banda, Michelin va innovar amb les cadenes compostes, que es diferencia de les tèxtils perquè, en lloc de lona, ​​són de xarxa, teixida amb baules d'acer a la banda de rodament per maximitzar la seva eficàcia a la carretera. El seu preu parteix dels 70 euros aproximadament, són bastant duradores, també es col·loquen fàcilment, tampoc es noten en la direcció ni en la suspensió i no afecten el control d'estabilitat i tracció.

Si optes per cadenes, del tipus que sigui, has de saber que aquestes sempre s'han de col·locar a les rodes motrius i no pots sobrepassar els 50 km/h. I, quan deixi d'haver neu a l'asfalt, recordeu-vos de treure-les, sobretot si fas servir cadenes tèxtils perquè es desgasten i fan malbé més ràpid.

¿Amb quina opció et quedes?
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Els progressos en el restabliment del servei d'ITV a Menorca: contactats tots els clients que van demanar cita durant la vaga

05 - 02 - 2024 Lamentem les molèsties ocasionades durant els dos mesos de vaga a les ITV de Maó i Ciutadella. Des del restabliment del servei, hem treballat en un pla de recuperació per tornar a la normalitat. Actualment, ja hem contactat amb tots els clients que van demanar cita durant la vaga.

Com saber quins neumàtics triar

29 - 09 - 2022
No hi ha defectes lleus a la ITV quan es parlem de neumàtics: o estan en perfecte estat o no són segurs per a conduir. Per tant, si els pneumàtics estan desgastats o són vells, és imprescindible canviar-los per uns de nous. 

La prova de contaminació de la ITV

06 - 05 - 2021

A la ITV, és la mateixa prova per als vehicles dièsel que per als benzina? Què es mesura en cada cas?