Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar. Però, a més, hi ha unes normes de circulació que cal complir i, fer-ho, és la millor garantia de seguretat i convivència entre tots.

Què han de tenir en compte els ciclistes?

Respectar les normes de circulació: la bicicleta és un vehicle més a la carretera, per tant ha de respectar les normes de circulació com ho fan la resta de conductors: semàfors, passos de vianants, senyals de "STOP"...

Senyalitzar les maniobres: les bicis no porten intermitents, però això no eximeix els ciclistes d'indicar a la resta de conductors dels  moviments que volen fer. Has d'utilitzar els braços: cal estendre el braç cap a la direcció que vagis a girar amb suficient antelació, és essencial!

Utilitza el casc: a la carretera és obligatori, en ciutat només ho és per a menors de 16 anys, encara que és recomanable portar-lo sempre, ja que protegeix d'impactes.

Portar sempre la bici en bon estat: com qualsevol altre vehicle, també s'ha de sotmetre a revisions periòdiques, com engreixar la cadena per evitar trencaments, tensar els canvis i els frens...

Fes-te veure: no només a la nit o en condicions de poca visibilitat, encara que sigui de dia fes servir elements reflectants i d'il·luminació, com una llum blanca frontal, una altra vermella del darrere, una armilla... D'aquesta manera, els conductors podran veure't amb més facilitat i tu també veuràs millor la carretera.

És cert que els ciclistes poden circular en paral·lel en cas de ser dos. Quan siguin més de dos, ho hauran de fer un darrere de l'altre. No obstant això, en cas de circular dos en paral·lel, caldrà deixar de fer-ho sempre que s'obstaculitzi a la resta, hi hagi trànsit, la carretera no tingui voral o les condicions climatològiques siguin adverses.

A més, quan hi hagi carril bici, els ciclistes sempre hauran utilitzar-lo i, en el cas que no el hi hagi i per si hi havia algun dubte, han de circular en el mateix sentit que el trànsit, mai al contrari. I, si hi ha un voral practicable, millor fer-ho per aquí.

Què han de tenir en compte els conductors?

Respectar als ciclistes: encara que circulen a menys velocitat, tenen també dret a fer-ho (menys en autopistes). Així que, arma't de paciència, no facis servir el clàxon ni condueixis de manera que puguin sentir-se pressionats.

Mantén distància de seguretat: quan estiguis darrere d'un o diversos ciclistes, has de guardar distància, encara que pot ser menor que entre cotxes, ja que la velocitat també és inferior: amb 10 metres de distància quan els ciclistes circulin a 30km és suficient.

Avançar amb precaució: quan vagis a avançar a un ciclista, tingues en compte que has de deixar un espai de seguretat lateral de 1,5 metres. Les normes permeten que els conductors sobrepassen una línia contínua per avançar un ciclista. No obstant això, en vies interurbanes d'un carril per sentit, no has de avançar un altre vehicle si pel sentit contrari circula un ciclista.

Finalment, recorda que els ciclistes tenen prioritat de pas respecte als vehicles a motor a les interseccions i en les rotondes, això implica quan el primer d'un grup de ciclistes entra en un encreuament o en una rotonda.

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Llicenciada en periodisme i especialitzada en l'àmbit del marketing online des de fa més de 12 anys. Actualment, responsable de Comunicació i Màrketing d'ITV a TÜV Rheinland.

Reformes en vehicles

02 - 12 - 2021

Quins passos has de seguir si fas alguna modificació al teu vehicle?

Tipus de radars

24 - 11 - 2021 Els radars és una de les mesures que utilitza la Direcció General de Trànsit per reduir les infraccions de trànsit per excés de velocitat. Normalment se situen en punts on se sol excedir la velocitat màxima permesa i en els trams on es registra un major nombre d'accidents.