Com funciona el ESP?

20 - 05 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
L'ESP són les sigles comercials que fan referència al control electrònic d'estabilitat del cotxe (de l'anglès Electronic Stability Program), un dels grans avenços en seguretat activa, juntament amb el sistema ABS, ja que és capaç de reduir els accidents en un 80%. Es va inventar el 1995 i, des de 2014, tots els turismes nous a Europa han d'incloure l'ESP, tot i que el 2013 la majoria de cotxes ja ho portaven.

L'avantatge de l'ESP és que actua de forma automàtica, gràcies al fet que detecta quan estem en una situació de risc i intervé frenant la roda més convenient perquè el vehicle recuperi la trajectòria.

I, com s'aconsegueix això? S'aconsegueix gràcies a un micro-ordinador, que rep la informació gràcies a un conjunt de sensors, als quals consulta 25 vegades per segon per comprovar que la direcció que desitja prendre el conductor amb el volant, es correspon amb la direcció real a la que s'està movent el vehicle.

Aquests sensors són:
  • el d'angle de direcció, que informa del moviment del volant
  • el de velocitat de gir, comú al sistema d'ABS, que se situa a les rodes per informar sobre possibles bloquejos
  • el sensor d'angle de gir i acceleració transversal, que informa sobre el comportament real del vehicle.
És interessant remarcar que el que fa l'ESP és modificar la trajectòria del vehicle quan s'accionen els frens. Això vol dir que no té ulls i, per tant, l'única manera que té de saber cap a on volem anar és mitjançant el que li indiquem amb el volant. De manera que és molt important que li donem aquesta informació.

Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

L'enllumenat del vehicle a la ITV

28 - 10 - 2021

Quins són els defectes en enllumenat i senyalització més freqüents en passar la ITV?

Tipus d'efectes en la conducció

04 - 12 - 2020
Efecte acordió, efecte tafaner, efecte submarí, efecte dòmino, efecte rebot... són els noms que reben algunes típiques males pràctiques de conductors que provoquen des de retards fins i tot accidents. 

Cotxes de rènting

16 - 09 - 2022 Estrenar un cotxe nou no implica convertir-se en el propietari d'aquest. Existeixen altres opcions, com la del rènting, per la qual disposes del cotxe com si fos teu però estalviant-te certes obligacions que hauries de complir com a propietari. Dit d'una forma molt atractiva, el rènting et brinda la possibilitat d'estrenar cotxe cada diversos anys, pagant una quantitat fixa al mes i sense haver de preocupar-te de l'assegurança, els impostos o les revisions.