Com funciona l'ABS dels vehicles?

10 - 06 - 2021
L'ABS, de l'anglès Anti-lock Braking System, és un dels més grans avenços pel que fa a la seguretat activa del cotxe, ja que és l'encarregat de garantir la capacitat de control sobre la direcció durant una frenada. De fet, tal és la seva efectivitat en la reducció d'accidents, que des del 2004 tots els fabricants de turismes van decidir muntar-lo de sèrie en els seus models.

L'ABS o sistema anti-bloqueig de frens té la funció d'impedir que els neumàtics es bloquegin quan es realitza una frenada forta, com el seu nom indica. Ja que, si la frenada bloqueja les rodes davanteres, perdrem el control sobre la direcció, de manera que per més que girem el volant no serem capaços d'esquivar, per exemple, al vianant que ens ha sorprès o el cotxe que s'ha saltat la senyal de cedeixi a la cruïlla.

Precisament perquè quedar-se sense direcció mentre condueixes pot ser un veritable malson, el 1978 va néixer l’ABS, aquest sistema que evita que el vehicle perdi adherència i estabilitat davant d’una frenada, així com que la distància de frenada es multipliqui.

Com funciona l'ABS en els cotxes?
Primer, convé donar algunes pinzellades sobre el sistema de frenada. Quan trepitgem el pedal de fre, empenyem un líquid que queda comprimit. Sense l'ABS, aquesta pressió als frens, arriba a les rodes i es bloquegen. Per desbloquejar-les n'hi hauria prou amb aixecar una mica el peu del pedal de fre perquè tornessin a girar.

Amb l'ABS aquest moviment ens l’estalviem, ja que la seva principal funció és treure-li pressió al líquid que comprimim amb el pedal, tot i que el conductor no aixequi el peu.

I com sap l'ABS què la roda ha de desbloquejar-se? Ho fa gràcies a la centraleta que rep la informació de la velocitat de gir de cadascuna de les rodes. Quant percep que la velocitat d'una d'elles és menor que les altres, el que significa que està bloquejada o a punt de bloquejar-se, la centraleta dóna l'ordre de treure pressió al fre d'aquesta roda per igualar la seva velocitat de gir amb les altres.

Que l'ABS s'hagi associat més als cotxes que a les motos no és en va. Perquè, tot i que la importància de la seguretat activa a les motos és crucial, el creixement de les motocicletes equipades amb el sistema d'anti-bloqueig dels frens ha estat relativament més lent que el dels turismes. De fet, només 1 de cada 4 motocicletes, i només en models superiors a 250cc, porten el sistema ABS instal·lat de sèrie. No obstant això, si ho vols, pots acoblar l'ABS després de comprar-la, tot i que has de saber que hauràs de legalitzar aquesta reforma a la ITV.

Es pot avançar pel carril de la dreta?

14 - 12 - 2022 Segur que has presenciat aquesta situació diverses vegades en la carretera: conduir en una via de diversos carrils, on els de l'esquerra estan ocupats i els de la dreta gairebé no hi ha ningú. I segur que també has vist a algun conductor avançant pel carril dret.

Com actuar quan s'acosta una ambulància

03 - 11 - 2022 Per a una ambulància cada minut compte i guanyar temps gràcies a la bona actitud dels conductors en les vies pot ajudar a salvar vides. Segur que en algun moment t'has trobat en aquesta situació mentre estàs en un embús, potser el moment més caòtic perquè es produeixi una emergència.

Mantingues el teu vehicle en bon estat

29 - 07 - 2021

Cuida el teu cotxe, fins i tot abans d'haver de passar la ITV