Conduir amb boira

01 - 09 - 2021
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Una de les màximes a la carretera, especialment quan hi ha boira i, per tant, una visibilitat molt precària, és "veure i ser vist". Així que abans de circular és molt recomanable comprovar l'estat dels fars, sobretot les llums antiboira, així com que el parabrisa estigui net i el eixugaparabrises funcioni correctament.

Tenint en compte els riscos i dificultats que implica conduir amb boira a la carretera, a continuació, donem alguns consells:

Encendre els llums d'encreuament i l'enllumenat antiboira

Les llums d'encreuament són obligatòries, independentment de si la boira és densa o no. Per la seva banda, les llums antiboira són especials per a aquestes situacions, ja que la forma de projectar la llum és diferent. La seva llum és més ampla i plana amb l'objectiu de reduir al màxim el reflex. Així doncs, les antiboira davanteres ens permeten veure la carretera, sense que els nostres propis fars ens enlluernin, i les del darrere, només obligatòries en cas de boira molt densa, perquè els conductors que ens segueixen ens vegin.

El que mai hem de fer amb boira és encendre les llums de carretera, comunament conegudes com "llargues", ja que rebotarien contres les gotes que formen la boira i ens enlluernarien.

Menys velocitat i més distància de seguretat

Ni se't passi pel cap prémer l'accelerador per sortir abans de la boira. La millor opció és utilitzar l'accelerador amb moderació i el fre de manera suau.
Pel que fa a la distància, circular molt enganxat al cotxe de davant, pensant que així tens més fàcil un punt de referència al mig de la boira, és un error, ja que augmenta el risc de col·lisió.

De fet, la Direcció General de Trànsit (DGT) recomana seguir la regla de les 3 V (Visibilitat, Velocitat, Vehicle davanter). És a dir, amb una visibilitat de 50m, circula a 50km/h i estigues a una distància de 50m respecte al vehicle de davant.

El parabrisa, lliure de baf

És possible que, a causa de la humitat que provoca la boira sobre el vidre, sigui necessari utilitzar els eixugaparabrises de forma intermitent. I, si es produeix baf a l'interior del vehicle, dirigeix ​​cap a la finestreta la ventilació, que sigui d'aire calent per compensar el fred de l'exterior.

Circular sempre per la dreta

Sempre és obligatori circular per la dreta quan se circula per autopista o autovia però quan hi ha boira és més important respectar aquesta norma de circulació, en part perquè pot ser d'ajuda prendre com a referència la línia contínua blanca de la dreta de la calçada. No confiïs en seguir el que fa el vehicle que et precedeix.

I en cap cas és recomanable canviar de carril i menys encara avançar.

¿Estacionar al voral?

La poca visibilitat pot fer que decidim aturar-nos i esperar que la boira sigui menys densa, una decisió molt encertada. No obstant això, potser el voral no és la millor opció, perquè podem suposar un obstacle per a altres vehicles. Si pots, millor fes-ho en una estació o àrea de servei o fora de la via.

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Raons per comprar-te una moto elèctrica

24 - 02 - 2022

Els vehicles a dues rodes elèctrics podrien revolucionar els desplaçaments urbans.

Rebuig a la ITV pel tub d'escapament

13 - 01 - 2022

Tot i que el tub d'escapament sembla una cosa senzilla és un dels punts del vehicle que més complicacions pot donar quan per ell no se supera la ITV.

El sistema de dirección

17 - 03 - 2022

Com és i quins elements poden fallar en el sistema de direcció?