Nou Reglament de Vehicles Històrics

17 - 02 - 2025
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland

Tots els vehicles històrics són clàssics, però no tots els clàssics són històrics. Aquesta distinció és clau, ja que el canvi legislatiu només afecta els vehicles registrats com a històrics. A continuació, t'expliquem els aspectes més destacats del nou Reglament de Vehicles Històrics, publicat a l'octubre de 2024.

La renovació d'aquest reglament neix per simplificar i abaratir el procés de classificació d'un vehicle com a històric. Fins ara, aquest tràmit era excessivament complex i costós, arribant a ser inviable en alguns casos, especialment per a motocicletes i ciclomotors, el valor dels quals sovint no justificava la despesa. Com a conseqüència, molts propietaris optaven per matricular els seus vehicles en altres països europeus amb una normativa més favorable, provocant una fugida de patrimoni automobilístic. Amb el nou reglament, s'espera preservar millor aquest llegat nacional.

Què és un vehicle històric? Un vehicle històric ha de complir amb certs requisits:

  • Tenir almenys 30 anys d'antiguitat des de la seva fabricació o matriculació.
  • Haver deixat de fabricar-se el model específic.
  • Mantenir el seu estat original, sense modificacions importants en les seves característiques tècniques.
  • Presentar un correcte estat de conservació i manteniment.
  • En alguns casos, també es consideren històrics els vehicles que, per la seva singularitat, representen un valor simbòlic o cultural.

Els vehicles històrics són fàcilment reconeixibles per la seva matrícula, que comença per la lletra "H". Si mantenen la matrícula original, han de portar una enganxina normativa que els identifica com a històrics.

Quins canvis introdueix el Reglament de Vehicles Històrics?

A més de simplificar el procés de classificació, reduint tant el temps com el cost, exonera els vehicles de més de 60 anys i a tots els ciclomotors històrics de passar la ITV de manera obligatòria, tot i que poden fer-ho de manera voluntària. Així, els propietaris de clàssics que vulguin classificar-los com a històrics, només hauran d'acudir a la ITV per rebre la classificació i no hauran de tornar mai més si no volen.

Tenint en compte que molts vehicles clàssics s'havien quedat guardats als garatges dels propietaris per la complexitat i el cost del tràmit, és possible que ara veiem vehicles que mai havíem vist pels carrers.

Finalment, el nou Reglament també amplia els intervals de revisió de 2 a 4 anys en funció de la seva antiguitat.

  • Entre 30 i 40 anys hauran de passar la inspecció cada dos anys.
  • Entre 40 i 45 anys ho faran cada tres anys.
  • Entre 45 i 60 anys hauran de passar la ITV només una vegada cada quatre anys.
  • Cotxes de més de 60 anys i ciclomotors, no tenen l'obligació de passar la ITV.
  • Motos històriques han de passar la ITV cada 4 anys.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Cotxe amb canvi manual o automàtic?

01 - 07 - 2022 Fa uns anys, fer-se aquesta pregunta era pràcticament impensable per l'obvietat de la resposta: canvi manual. Però sembla que cada vegada és més gran la demanda de cotxes automàtics i, per tant, l'oferta.

Els vehicles en mal estat suposen un clar perill per a la seguretat laboral en carretera

04 - 05 - 2021

Les revisions d'ITV, un element clau per al bon funcionament dels camions, remolcs, autobusos i furgonetes i la seva circulació en carretera

L'evolució de la seguretat a les motos

22 - 02 - 2022 Els fabricants de cascs i roba han fet importants progressos per a la seguretat del motorista, gràcies a la fabricació de materials més resistents, com per exemple, la introducció de jaquetes i armilles amb airbags integrats. És lògic, tenint en compte que les motos són el vehicle més "feble" a la carretera, les probabilitats que el conductor d'una pateixi un accident fatal són més grans que qui condueix un cotxe.