Nou Reglament de Vehicles Històrics

17 - 02 - 2025
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland

Tots els vehicles històrics són clàssics, però no tots els clàssics són històrics. Aquesta distinció és clau, ja que el canvi legislatiu només afecta els vehicles registrats com a històrics. A continuació, t'expliquem els aspectes més destacats del nou Reglament de Vehicles Històrics, publicat a l'octubre de 2024.

La renovació d'aquest reglament neix per simplificar i abaratir el procés de classificació d'un vehicle com a històric. Fins ara, aquest tràmit era excessivament complex i costós, arribant a ser inviable en alguns casos, especialment per a motocicletes i ciclomotors, el valor dels quals sovint no justificava la despesa. Com a conseqüència, molts propietaris optaven per matricular els seus vehicles en altres països europeus amb una normativa més favorable, provocant una fugida de patrimoni automobilístic. Amb el nou reglament, s'espera preservar millor aquest llegat nacional.

Què és un vehicle històric? Un vehicle històric ha de complir amb certs requisits:

  • Tenir almenys 30 anys d'antiguitat des de la seva fabricació o matriculació.
  • Haver deixat de fabricar-se el model específic.
  • Mantenir el seu estat original, sense modificacions importants en les seves característiques tècniques.
  • Presentar un correcte estat de conservació i manteniment.
  • En alguns casos, també es consideren històrics els vehicles que, per la seva singularitat, representen un valor simbòlic o cultural.

Els vehicles històrics són fàcilment reconeixibles per la seva matrícula, que comença per la lletra "H". Si mantenen la matrícula original, han de portar una enganxina normativa que els identifica com a històrics.

Quins canvis introdueix el Reglament de Vehicles Històrics?

A més de simplificar el procés de classificació, reduint tant el temps com el cost, exonera els vehicles de més de 60 anys i a tots els ciclomotors històrics de passar la ITV de manera obligatòria, tot i que poden fer-ho de manera voluntària. Així, els propietaris de clàssics que vulguin classificar-los com a històrics, només hauran d'acudir a la ITV per rebre la classificació i no hauran de tornar mai més si no volen.

Tenint en compte que molts vehicles clàssics s'havien quedat guardats als garatges dels propietaris per la complexitat i el cost del tràmit, és possible que ara veiem vehicles que mai havíem vist pels carrers.

Finalment, el nou Reglament també amplia els intervals de revisió de 2 a 4 anys en funció de la seva antiguitat.

  • Entre 30 i 40 anys hauran de passar la inspecció cada dos anys.
  • Entre 40 i 45 anys ho faran cada tres anys.
  • Entre 45 i 60 anys hauran de passar la ITV només una vegada cada quatre anys.
  • Cotxes de més de 60 anys i ciclomotors, no tenen l'obligació de passar la ITV.
  • Motos històriques han de passar la ITV cada 4 anys.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Com saber quins neumàtics triar

29 - 09 - 2022
No hi ha defectes lleus a la ITV quan es parlem de neumàtics: o estan en perfecte estat o no són segurs per a conduir. Per tant, si els pneumàtics estan desgastats o són vells, és imprescindible canviar-los per uns de nous. 

Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021 No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar.

Com funciona l'ABS dels vehicles?

10 - 06 - 2021

Parlem sobre el sistema anti-bloqueig de frens