El testimoni MIL a la ITV

17 - 11 - 2021
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Quan el testimoni MIL es queda encès de manera esporàdica o fixa al tauler de control del vehicle indica que hi ha alguna fallada en el motor, el que no queda clar és quin tipus avaria hi ha. Sin embargo, si esta luz está encendida en el momento de pasar la ITV, será motivo de rechazo por considerarse un defecto grave, normalmente relacionado con la inyección, la combustión o el sistema de alimentación del vehículo.

A la ITV verifiquem el funcionament del testimoni MIL mitjançant la revisió visual. Es per al motor del vehicle i s'acciona el contacte. En aquest moment el testimoni MIL s'encén, però en arrencar el motor aquest ha de apagar-se. Si no ho fa és possible que el vehicle tingui una de les següents avaries:
  • Sonda Lambda: es troba en vehicles catalitzats i, si falla, pot donar valors erronis a la centraleta que gestiona la combustió.
  • Els injectors: si estan bruts és habitual que sembli com si faltés potència i el cotxe doni estrebades.
  • Bugies: és recomanable tenir-les en bon estat per a una òptima combustió.
  • La vàlvula EGR: s'encarrega de retornar els gasos d'escapament a la cambra de combustió i, en ocasions, s'embruta de carbonissa.
  • El catalitzador: té una vida útil aproximada de 80.000 km, si la supera pot embossar-se i fer que el vehicle perdi potència.
  • El filtre de partícules FAP: actualment només el porten els dièsel i és comú que s'embruti de carbonissa.
  • Els cabalímetres: si no funcionen correctament, el vehicle perd potència.
  • Sensor de RPM: dificulta l'arrencada del motor.
Quan salta el testimoni MIL, el més lògic és anar al taller per reparar el defecte i, un cop solucionat, s'esborra el defecte en la centraleta del vehicle. Si s'esborra de la centraleta però el defecte no s'ha reparat, molt probablement la llum al tauler de control tornarà a sortir.

Per evitar les males pràctiques, com saps, des de setembre de 2018 hem inclòs a la ITV la prova de l'OBD, una eina que es connecta als ordinadors a bord dels cotxes per veure si hi ha algun problema amb el testimoni MIL, així com si ha estat manipulat. De fet el nou Manual d'inspecció de la ITV, especifica que si es registra a la centraleta del vehicle que s'ha esborrat algun error una hora abans o un quilòmetre abans de passar la ITV, serà desfavorable per risc d'haver estat manipulat.

En qualsevol cas, per la teva seguretat i per la dels altres, si s'encén el testimoni MIL al tauler de control o qualsevol altre testimoni, no tardis en anar al mecànic.

 

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Consells per passar menys pel taller

20 - 09 - 2022

Hauries d'evitar determinats costums a l'hora de conduir que poden ser perjudicials per al cotxe. Altrament, hauràs de passar pel taller i segur que el mecànic no tindrà bones notícies per a tu.

Les avaries dels cotxes híbrids

01 - 12 - 2022 El creixement dels cotxes híbrids està tenint lloc a un ritme molt ràpid. És lògic ja que no tenen problemes amb l'autonomia, com passa amb els vehicles 100% elèctrics, i el seu motor tèrmic alleuja la càrrega de treball del bloc de combustió, el que a priori pot notar-se un estalvi pel que fa a combustible. A més, contamina menys que un vehicle dièsel o gasolina, el que és fantàstic per al medi ambient i per evitar possibles problemes de restriccions de circulació.

La ITV dels vehicles històrics

25 - 07 - 2022 Un vehicle històric és aquell que compleix uns requisits determinats i el seu propietari ha decidit registrar-lo com a tal. De vegades, ens referim als vehicles històrics com clàssics o de col·lecció de manera indistinta però no sempre són sinònims.