La banda de rodament dels pneumàtics

14 - 11 - 2024
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
La banda de rodament dels pneumàtics és el conjunt de ranures i patrons a la superfície exterior que entra en contacte directe amb l’asfalt. És una de les parts més crucials del vehicle, ja que permet l’adherència necessària per a una conducció segura i estable en les diverses condicions que podem trobar-nos a la carretera. Els solcs i dissenys de la banda de rodament estan específicament dissenyats per evacuar aigua en situacions d’humitat, evitant el fenomen de l’aquaplaning, que es produeix quan una capa d’aigua impedeix el contacte directe entre el pneumàtic i l’asfalt, fent que el vehicle perdi tracció.

Com que és la zona que es troba en contacte permanent amb el paviment, la banda de rodament està sotmesa a un desgast continu. Aquest desgast afecta la seva capacitat d’adherència, tracció i maniobrabilitat, i per això és essencial que els patrons de la banda es mantinguin en bon estat per garantir l'estabilitat i el control del vehicle en qualsevol condició.

En mullat, els solcs de la banda de rodament permeten desplaçar l’aigua, mantenint el contacte adequat amb l’asfalt i minimitzant el risc de lliscament. Aquest disseny, a més d’evitar l’aquaplaning, millora l’adherència en terrenys secs i contribueix a l’estabilitat del vehicle en corbes i frenades, aportant un element més de seguretat a la conducció en qualsevol tipus de superfície.

Les principals característiques de les bandes de rodament són:
  • Patrons i solcs: Dissenyats per millorar l’adherència, canalitzar l’aigua i reduir el risc d’aquaplaning en condicions d’humitat.
  • Profunditat: La profunditat dels solcs influeix en la tracció i és fonamental per a la seguretat; ha de mantenir-se dins del límit legal (generalment 1,6 mm en turismes) i es recomana reemplaçar-los abans d’arribar a aquest límit.
  • Amplada dels solcs: Afecta la capacitat del pneumàtic per desplaçar aigua i millorar l’estabilitat en condicions humides.
  • Tipus de dibuix: Hi ha diferents dissenys segons l’ús previst (d’estiu, d’hivern o tot l’any), adaptats a diferents tipus de superfícies i condicions climàtiques.
  • Composició del material: La duresa de la goma de la banda de rodament afecta el desgast i l’adherència; els materials més tous solen proporcionar millor adherència, mentre que els més durs poden oferir una major durabilitat.
  • Indicadors de desgast: Marques a la banda de rodament que ajuden a identificar visualment quan el pneumàtic ha arribat al límit de desgast segur.
  • Eficiència de rodament: Un disseny optimitzat millora la resistència al rodament, la qual cosa contribueix a un menor consum de combustible i, per tant, a una conducció més eficient.
Circular amb una banda de rodament en bon estat és essencial per garantir una millor adherència, escurça les distàncies de frenada i millora l’estabilitat del vehicle, especialment en condicions adverses. A més, contribueix a reduir el consum de combustible, disminueix el desgast d’altres components del vehicle i ajuda a mantenir una conducció segura. En conjunt, permet una conducció més segura, econòmica i eficient.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

La tecnologia a les llums de cotxe

27 - 09 - 2021 La il·luminació és un element de seguretat activa del cotxe, ja que gràcies a ella veus durant la nit i, al mateix temps, els altres conductors et veuen a tu.

Per què s’encarrega el test de fallo de motor

27 - 01 - 2022

Troba en el quadre de comandament el testimoni de fallo en el motor encès no és bo i hauria de ser un motiu de preocupació de qualsevol conductor. Per què?

Què es detectarà a la ITV amb la prova de diagnosi dels vehicles?

24 - 05 - 2022 Com ja vam comentar fa uns mesos, l'aprovació del Reial Decret sobre les ITV portarà alguns canvis en el nostre sector. D'entre les principals novetats en la ITV que destaquem, volem posar èmfasi en la prova de diagnosi que es realitzarà en cada inspecció tècnica, a partir del maig del 2018, i que contribueix a augmentar la seguretat a la carretera i a preservar el medi ambient.