Els amortidors del cotxe

04 - 08 - 2022
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Tot i que els amortidors del cotxe ofereixen un major confort en circular amb ell, és un element que va més enllà de la comoditat. Els amortidors estan estrictament relacionats amb la seguretat activa del vehicle, ja que la seva principal funció és mantenir el neumàtic enganxat a terra en tot moment.

Un vehicle sense amortidors, en passar per sobre d'un sot o un ressalt, qualsevol irregularitat, podria rebotar i aixecar les seves rodes amb més facilitat del terra. Encara que aquest fet sigui només durant un segon o menys, és molt perillós, ja que el cotxe no s'està agafant a res i, per tant, no podem dirigir ni frenar.

Uns amortidors en mal estat signifiquen que el cotxe serà menys estable, menys àgil a l'hora de realitzar maniobres i necessitarà més recorregut per frenar. A més, òbviament els sistemes d'ABS i ESP perdran la seva eficàcia.

Com a punt clau per a la seguretat, els amortidors és un dels elements que inspeccionem a la ITV. Però, perquè et facis una idea, cada 20.000 o 30.000 km és recomanable revisar l'estat dels amortidors, més o menys, cada un o dos anys. I, cada 90.000 km pot ser que sigui necessari substituir-los, encara que depèn de cada vehicle, la forma de conduir-lo, el tipus i l’estat de les carreteres per les que sol desplaçar-se...
En qualsevol cas, si detectes alguns dels símptomes que t’esmentem a continuació, molt probablement serà perquè els amortidors del teu vehicle estan en mal estat:
  • Si notes més oscil·lacions, per exemple, que en frenar el morro del cotxe s'inclina una mica més cap a endavant o, de manera anàloga, en accelerar notes que el morro s'eleva.
  • Si disminueix la comoditat i, en conseqüència, notes més les irregularitats amb les que pots trobar-te, com els sots.
  • Si detectes un desgast irregular en els pneumàtics.
  • Si el teu vehicle té pèrdues d'oli.
 De manera que, si perceps algunes d'aquestes senyals o bé a la ITV surts amb un defecte lleu en els amortidors, planteja't portar el teu cotxe al mecànic.

Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

La ITV dels ciclomotors

28 - 06 - 2021 La principal característica que diferencia una moto d'un ciclomotor és la cilindrada i la velocitat aconseguida per aquests vehicles.

Matrícules que han de passar la seva primera ITV el 2024

02 - 01 - 2024 Els cotxes que van ser matriculats el 2020, els toca passar la primera ITV el 2024.

Les conseqüències de l'emissió de gasos en el medi ambient

07 - 04 - 2022

Què fem a la ITV per ajudar al medi ambient?