Com saber quins neumàtics triar

29 - 09 - 2022

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
No hi ha defectes lleus a la ITV quan es parlem de neumàtics: o estan en perfecte estat o no són segurs per a conduir. Per tant, si els pneumàtics estan desgastats o són vells, és imprescindible canviar-los per uns de nous. És així de fàcil. I, si pot ser, de la millor qualitat possible.

Quan cal substituir-los?

D'una banda, els neumàtics caduquen. Per tant, el fabricant pauta la data de caducitat segons la marca i el model del vehicle.

De l'altra, la raó més evident i necessària: el desgast dels neumàtics. En els cotxes, quan el dibuix de la goma té una profunditat inferior a 1.6mm, vol dir que toca canviar-los. El desgast dels neumàtics també pot venir perquè les gomes es veuen quarterades o amb esquerdes, a causa del sol, la humitat o la sal a la carretera a les zones de muntanya.

Tipus de neumàtics

Podem distingir entre tres tipus de neumàtics, segons el tipus de goma d'aquests. A Espanya, els més demandats són els neumàtics d'estiu, pensats per funcionar perfectament a partir dels 7º de temperatura en endavant. No obstant això, no serveixen per al fred extrem i la neu.

Per a aquestes circumstàncies, hi ha els neumàtics d'hivern, ideals per afrontar les condicions fredes de l'hivern sense perdre adherència, gràcies a que la seva estructura és més elàstica i el dibuix del neumàtic més profund i ample.

Finalment, els neumàtics mixtos, també coneguts com all season, són els més versàtils per portar durant tot l'any. No obstant això, amb la calor es desgasten més que els d'estiu i en neu no exclouen portar cadenes com sí que fan els d'hivern.

Depenent d'on visquis i per on sols desplaçar-te, et convindran més un tipus o un altre.

Com llegir l'etiqueta?

Com llegir l'etiqueta neumatics?

Des de fa uns anys, els neumàtics porten un adhesiu que mostra tres informacions: la resistència al rodament, l'adherència sobre les superfícies mullades i el soroll.

La resistència al rodament s'especifica amb lletres, de la A (la més eficient) a la G (la menys eficient). Entre aquestes dues lletres pot haver una diferència de consum de fins a un 7,5% en tota la vida útil del neumàtic. Però també cal tenir en compte que, com menor sigui la resistència al rodament, menor serà l'adherència. Per tant, una lletra serà millor per a tu segons el teu tipus de conducció, més econòmica o més segura.

La segona dada, la capacitat de frenada sobre sòl mullat, també s'especifica amb lletres que van de l'A a la G. Potser t'ajudi a conèixer la seva relació si et diem que, una frenada d'emergència a 80km/h, es realitzarà 18 metres abans si circules amb neumàtics A en comptes de G.

Dit tot això, el preu no ha de ser el factor principal per triar un neumàtic. A l'hora de triar neumàtics, és important decantar-se per marques de confiança, que fabriquen gomes de qualitat i emmagatzemen correctament els neumàtics abans de vendre'ls i triar els més econòmics segons les prestacions més idònies per a tu.



Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Llicenciada en periodisme i especialitzada en l'àmbit del marketing online des de fa més de 12 anys. Actualment, responsable de Comunicació i Màrketing d'ITV a TÜV Rheinland.

Tipus de casc per a moto

15 - 12 - 2022 L'ús del casc és vital i obligatori per a tot aquell que condueixi una moto. El casc contribueix a reduir els traumatismes cranials en un 70% i la mortalitat en un 40%. Així que és molt important triar correctament la talla del casc, perquè quedi ben subjectat, i, per descomptat, que aquest sempre sigui homologat.

Què significa un defecte lleu a la ITV?

25 - 02 - 2021

Per què és recomanable reparar com més aviat un defecte lleu trobat a la ITV?

Retencions, com actuar?

13 - 04 - 2022

Segur que en alguna ocasió t'has trobat amb alguna retenció, fins i tot pot ser que t'hagi sorprès de forma inesperada.