Passar la ITV a la moto, què es revisa?

12 - 05 - 2022
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland

Abans d'entrar en matèria, volem recordar-te que la primera inspecció tècnica de vehicles que ha de passar una moto és als 4 anys des de la seva primera matriculació i, després de manera biennal. En el cas dels ciclomotors, la primera ITV és als 3 anys, i després, com en el cas de les motos, han de passar-la cada 2 anys. Ha de tenir en compte que, si el vehicle està dedicat a un servei de lloguer o autoescola passarà la primera inspecció als dos anys i posteriorment de manera anual.

La documentació que hauràs de presentar per passar la ITV de la teva moto o ciclomotor és el permís de circulació, la targeta d'Inspecció Tècnica del Vehicle i el rebut de l'assegurança en vigor.

Dit això, si vols passar pel taller a que li facin un cop d'ull a la teva moto o fer-li tu mateix una revisió abans de passar la inspecció, t'expliquem alguns dels punts més importants què et revisaran a la ITV de la teva moto, perquè ho tinguis en compte:

  • El número de bastidor per comprovar que estigui en bon estat i que no tingui modificacions.
  • L'enllumenat davanter i la senyalització que compren tots els llums posició del davant i del darrere, la llum de fre, la llum de la matrícula, els intermitents i els catadiòptrics.
  • Els retrovisors han d'anar collats en la situació prevista pel fabricant, estar en bon estat i, si no són els originals, han d'estar homologats.
  • El manillar i les manetes han de fer la seva funció i, per tant, no han d'estar ni trencats ni defectuosos.
  • Es revisen que tots els elements del sistema de direcció, així com el funcionament del bloqueig, com a mesura antirobatori.
  • La matrícula ha d'estar ben collada perquè no es mogui i respectar l'angle mínim d'inclinació perquè es pugui llegir perfectament. Si es tracta d'una matrícula metàl·lica ha d'anar muntada sobre un porta-matrícules per no presentar arestes.
  • Els neumàtics, a més de comprovar que coincideixin o siguin equivalents als que figuren a la fitxa tècnica, han d'estar en bon estat i amb la pressió adequada.
  • El cavallet ha de complir la seva funció de permetre que la moto descansi quan està aparcada i s'ha de replegar de manera automàtica en aixecar la moto, en el cas dels cavallets laterals, o en empènyer-la, en el cas dels centrals. A més, les motos que tinguin el sensor de cavallet han d'impedir el funcionament del motor si s'intenta començar la marxa.
  • Es mesura l'eficàcia de frenada, tant del fre de davant com del darrere.
  • Les suspensions han de funcionar.
  • Possibles pèrdues de líquid, com fuites d'oli, gasolina i l'estat de la transmissió.
  • Es realitzaran proves d'emissions contaminants, tant de soroll, com d'emissions de monòxid de carboni segons els límits legals i/o establerts pel fabricant del vehicle.
  • Si el vehicle presenta reformes, es comprovarà que estiguin previstes en la seva fitxa tècnica.

Pel que fa a la ITV dels ciclomotors, a més d'haver de complir amb cada un dels punts que hem esmentat per a la ITV de les motos, s'inspecciona també la seva potència perquè no superi els 45km / h, així com que el cavallet central compleixi la seva funció.



Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Cinc trucs per mantenir el teu coche a resguard de la calor sofocant de l'estiu

16 - 07 - 2021

Senzills trucs perquè el teu vehicle estigui sempre llest per a ser usat a l'estiu, evitant que la temperatura del seu interior sigui insuportable i el volant pugui fins i tot cremar-te a les mans.

La banda de rodament dels pneumàtics

14 - 11 - 2024 La banda de rodament dels pneumàtics és el conjunt de ranures i patrons que permet l’adherència necessària per a una conducció segura i estable en les diverses condicions que podem trobar-nos a la carretera.

Les infraccions més freqüents (i perilloses) amb moto

03 - 11 - 2022
La moto és un vehicle àgil i pràctic si circules per la ciutat i plaent per a aquells que la fan servir per circular per la carretera. Les motos no tenen carrosseria, per aquest motiu és un vehicle que permet gaudir molt de la conducció a aquells que els agrada conduir-la però al mateix temps que es digui que la seva carrosseria és el propi conductor, perquè ofereix escassa protecció.