Tipus d'efectes en la conducció

04 - 12 - 2020
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Efecte acordió, efecte tafaner, efecte submarí, efecte dòmino, efecte rebot... són els noms que reben algunes típiques males pràctiques de conductors que provoquen des de retards fins i tot accidents. Per tant són efectes que produeixen un efecte negatiu en la circulació, especialment sobre la seguretat. T’esmentem i expliquem els més populars.

Efecte elefant: quan un passatger viatja en el seient del darrere sense cordar-se el cinturó i es produeix una frenada, aquest colpeja a qui va al seient davanter amb una força equivalent a la d'un elefant. Circulant a una velocitat d'uns 60km/h, un passatger que pesi 75kg colpejaria el seient davanter amb una força equivalent a 4,2 tones.

El risc de l'efecte elefant és que el pes es multiplica, per tant, a més d'agreujar les lesions de qui no porti el cinturó, augmenten les possibilitats de causar danys a qui vagi al seient de davant. La forma d'evitar-ho és senzilla: cordar-se sempre el cinturó de seguretat.

Efecte acordió: després d'aturar-te a la carretera, la circulació es reprèn amb més retard com més enrere siguis. Quan arrenca el primer cotxe, el segon ho fa un segon més tard, el tercer dos segons més i així successivament, creant l'efecte visual que els vehicles comencen a moure estirant-se com un acordió.

Com menys atent s'està, més es triga a arrencar, multiplicant el temps d'espera dels conductors que més enrere de la fila són. Mantenir l'adequada distància de seguretat i intentar mantenir una velocitat els més constant possible són les claus per evitar l'efecte acordió.
Efecte tafaner: té lloc quan els conductors són massa curiosos i alenteixen en excés la seva marxa quan arriben al lloc on, per exemple, s'ha produït un accident i ja està sent atès pels serveis d'emergència i les autoritats competents. El que provoca l'efecte tafaner són retencions, en ocasions pot ser fins i tot causa de l'efecte acordió. La forma d'evitar-ho és continuar circulant davant d'un accident ja atès, això sí, moderant la velocitat i adequant la conducció a les circumstàncies del trànsit.

Efecte submarí: si el cinturó no està ben ajustat o, fins i tot, el seient està massa inclinat, en cas de frenada brusca pot passar que el teu cos llisqui per sota de la banda abdominal del cinturó. Si això passa, pots patir lesions importants per xocar amb el quadre de comandament o el volant o el mateix cinturó pot produir-te lesions en el cos. Així que, quan pugis al cotxe, assegura't de portar el cinturó correctament cordat i el seient col·locat de forma adequada.

Efecte dòmino: és una reacció en cadena que sol produir-se en un embús, quan un o alguns conductors no són capaços de parar el seu vehicle a temps i colpegen a l'últim de la retenció amb tal força com perquè es desplaci i colpegi a l'anterior, i així successivament. Per això és important deixar la distància de seguretat adequada pel que fa al vehicle que ens precedeix. Així serà més fàcil evitar un efecte dòmino.

Efecte túnel: és la pèrdua de camp de visió lateral. Això pot passar per augment de la velocitat, però també per la ingesta d'alcohol. A partir de 130km/h es perd nitidesa perifèrica i com a conseqüència també es perd capacitat d'avaluar correctament distàncies i velocitats, ja que l'angle de visió s'ha tancat fins a uns 30 graus.

Efecte pantalla: en dies de vent, has notat que després d’avançar algun camió el vehicle se te’n va una mica i per tant has de agafar amb més força el volant? Quan bufa el vent, un dels moments més perillosos de la conducció és en sortir d'un túnel o en avançar un vehicle voluminós, perquè aquests elements fan d'efecte pantalla. Per tant, quan els sobrepasses, el vehicle pot desplaçar-se amb força de forma lateral per l’empenta del vent.

En conclusió, per afrontar els efectes dels efectes, cal conduir amb els cinc sentits ben oberts.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

La ITV de les furgonetes

02 - 06 - 2022

Si algú et digués "assenyala una furgoneta" probablement sabries fer-ho sense problema. En realitat la majoria de vehicles considerats lleugers (que tenen un pes inferior o igual a 3.500kg) són furgonetes, però ¿la seva periodicitats a l'hora de passar la ITV és sempre la mateixa?

Què es detectarà a la ITV amb la prova de diagnosi dels vehicles?

24 - 05 - 2022 Com ja vam comentar fa uns mesos, l'aprovació del Reial Decret sobre les ITV portarà alguns canvis en el nostre sector. D'entre les principals novetats en la ITV que destaquem, volem posar èmfasi en la prova de diagnosi que es realitzarà en cada inspecció tècnica, a partir del maig del 2018, i que contribueix a augmentar la seguretat a la carretera i a preservar el medi ambient.

Les conseqüències de tenir els llums del cotxe en mal estat

24 - 11 - 2022
Els accidents amb pitjors resultats es produeixen quan hi ha menor visibilitat, és a dir, a la nit. Per això, és important vetllar pel correcte funcionament del sistema d'enllumenat i de senyalització del vehicle, el qual compleix la màxima "veure i ser vistos".