Passar la ITV del cotxe és essencial per garantir la seguretat viària i la sostenibilitat del parc automobilístic, ja que verifica el compliment de les normes tècniques, així com el volum d’emissions contaminants. Tot i la seva importància, al voltant del 20% dels vehicles no superen la ITV a la primera. Aleshores, què cal fer per passar la ITV?
Des de TÜV Rheinland et compartim alguns consells per passar la ITV i així minimitzar el risc de no superar-la.
Aquests són els punts que revisem quan el teu vehicle passa la ITV:
La marca, el model, el número de bastidor i la matrícula del vehicle han de coincidir amb els indicats a la documentació.
Les plaques de matrícula han de ser llegibles i estar correctament fixades.
En aquest apartat, entre moltes altres coses, comprovem que els vehicles no presentin defectes d’oxidació i/o corrosió en elements que afectin els sistemes de seguretat, ni tampoc tinguin arestes vives que puguin causar lesions als vianants.
També ens assegurem de l’estat de les portes i que aquestes puguin obrir-se i tancar-se tant des de l’exterior com des de l’interior del vehicle.
Els vidres han d’estar homologats i el parabrisa no ha de presentar trencaments que afectin el camp visual del conductor. Comprovem que els eixugaparabrises i el sistema de rentat tinguin líquid i funcionin correctament.
En aquest punt de la inspecció també revisem que el nombre de miralls retrovisors sigui l’adequat, així com el seu estat.
Comprovem que els seients siguin els adequats, estiguin perfectament ancorats a la carrosseria i disposin dels cinturons de seguretat, els quals han d’estar ben fixats i funcionar correctament. En cas de portar sistemes de retenció infantil, aquests han de ser els adequats.
En aquest apartat, a més, revisem que els testimonis del quadre de comandament s’apaguin un cop s’encén el vehicle i que els vidres de les finestretes estiguin homologats i pugin i baixin correctament.
Mitjançant el regloscopi comprovem l’orientació dels llums curts i llargs. Així mateix, ens assegurem del correcte funcionament de tot el sistema d’enllumenat.
Comprovem que els nivells d’emissions contaminants dels vehicles siguin inferiors als límits establerts, d’acord amb la seva data de fabricació i el tipus de combustible utilitzat.
A través del frenòmetre, revisem que l’eficàcia de la frenada sigui superior a la mínima necessària i que les rodes d’un mateix eix frenin amb el menor desequilibri possible entre elles.
Verifiquem que no hi hagi joc ni holgures i el correcte funcionament de tot el mecanisme de direcció: volant, columna, caixa de direcció, ròtules, etc.
Els pneumàtics no han d’estar desgastats i han de presentar una pressió adequada. Així mateix, revisem les fixacions, possibles danys o fuites i l’estat de les proteccions de la suspensió del vehicle.
Ens assegurem del correcte estat del motor i posem especial atenció a possibles fuites d’oli, a la fixació de la bateria, al dipòsit de combustible, a les canonades, etc. També revisem el sistema d’escapament.
Consulta aquí la ITV d’una moto.
Segons Rodrigo Radovan, director de l’àrea de Mobilitat a Espanya de TÜV Rheinland, “passar la ITV és un tràmit essencial que no volem que es converteixi en un procés feixuc. Per facilitar aquesta tasca i garantir la seguretat de tots els usuaris, hem llançat aquest nou web que permet, en quatre passos ràpids, deixar el vehicle en mans dels professionals de les 39 estacions de TÜV Rheinland.”
El resultat de l’informe d’inspecció pot ser favorable o desfavorable. Un informe favorable pot presentar-se de dues maneres: sense defectes o amb defectes lleus. Si es detecten defectes lleus, la ITV continua sent favorable, sense límit en el nombre de defectes, sempre que tots siguin lleus. Tot i això, s’han de reparar com més aviat millor, ja que amb el temps podrien agreujar-se i convertir-se en defectes greus que comprometin la seguretat viària.
Per contra, un sol defecte greu és suficient perquè la ITV sigui desfavorable. En aquest cas, el vehicle només podrà circular per desplaçar-se fins al taller on es reparin els defectes i, posteriorment, fins a l’estació ITV per verificar que les reparacions s’han realitzat correctament.
Disposes de 60 dies des de la primera inspecció per esmenar els defectes i acudir novament a una estació ITV per a la revisió.
Si la inspecció inicial s’ha realitzat en una estació TÜV Rheinland, la segona inspecció és gratuïta sempre que es faci abans de dos mesos i en qualsevol de les nostres estacions.
A Catalunya, la segona inspecció (després de reparar els defectes d’una ITV desfavorable) no té cost si es realitza dins dels primers 15 dies naturals, en qualsevol estació de la Xarxa TÜV Rheinland.
Cal presentar el permís de circulació, la targeta d’inspecció tècnica del vehicle i tenir l’assegurança del cotxe en vigor.
Mentre que el permís de circulació es pot mostrar a través de l’aplicació de la DGT, la fitxa tècnica s’ha de presentar en format físic perquè l’inspector la pugui consultar mentre fa la revisió del vehicle.
En algunes comunitats autònomes, com Navarra, sí que és obligatori. En la resta de comunitats on disposem d’estacions ITV no ho és, tot i que és recomanable per garantir-te un millor servei i reduir el temps d’espera.
El més recomanable, per estalviar temps i diners, és fer una ràpida comprovació de totes les bombetes abans de passar la ITV, ja que, segons el Manual de Procediments d’Inspecció de les Estacions ITV, un llum fos pot considerar-se un defecte greu.
Pel que fa a la ITV, a més de comprovar que els miralls retrovisors compleixen la seva funció i es troben en bon estat, especialment el retrovisor esquerre, també verifiquem que siguin retractables, és a dir, que puguin doblegar-se.
El preu de la ITV pot variar segons la comunitat autònoma, la estació ITV, el tipus de vehicle i el combustible que utilitzi.
El vehicle només pot circular per anar al taller a reparar els defectes i, posteriorment, a l’estació ITV per comprovar que s’han solucionat correctament.
Consulta els 10 punts que tu mateix pots revisar abans de passar la ITV per evitar-te un resultat desfavorable.
Què has de tenir en compte a l'hora de conduir un cotxe automàtic?
L'excés de velocitat és una de les principals causes dels accidents de trànsit, d'aquí la importància de complir amb els límits. La inclusió de l'Assistent de Velocitat Intel·ligent és una de les mesures més cridaneres en el seu paper de prevenir els accidents mortals a la carretera.