Vehicles amb Gas Natural

11 - 11 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
GLP, GNL, GNC... segurament et sonin aquestes sigles, sigles que fan referència als vehicles moguts per gas. El Gas Natural és un dels combustibles alternatius més utilitzats a Espanya, sobretot en vehicles d'utilització intensiva, com els taxis. Però, arran de les restriccions de circulació d’algunes ciutats, com Madrid i Barcelona, el seu abast és cada cop més elevat. De fet, el Gas Natural és considerat com un dels millors combustibles, ja que es redueixen dràsticament les emissions nocives.

Els vehicles a gas redueixen un 24% les emissions de CO2, un 85% les emissions d'òxid de nitrogen i un 99% de partícules. Així mateix, redueixen un 50% la contaminació acústica.

A més dels beneficis que un vehicle a gas ofereix al medi ambient, també té avantatges econòmics, ja que amb el Gas Natural s'estalvia més per quilòmetre recorregut: un 30% respecte a un vehicle dièsel i un 50% en el cas d'un gasolina.

Al principi hem esmentat algunes sigles, les quals fan referència als diferents tipus de combustible a gas per a vehicles: el GLP (Gas Liquat a Pressió), GNC (Gas Natural Comprimit) i el GNL (Gas Natural Liquat). La inspecció ITV d'aquests vehicles és pràcticament igual que els de gasolina o dièsel, només canvia la comprovació del sistema d'alimentació. Si és el cas, es realitza una inspecció visual del sistema i, amb un detector de fuites, es comprovarà totes les parts.

A més, els vehicles alimentats amb GNC i GNL, hauran de presentar uns certificats específics. En el cas dels vehicles alimentats per GNC, la ITV comprovarà que les ampolles per al seu emmagatzematge han estat inspeccionades almenys cada 48 mesos a partir de la data de matriculació del vehicle, de la posada en servei del sistema o de la data de fabricació de les ampolles, per una entitat d'inspecció del tipus A. Es requerirà el certificat d'aquesta inspecció.

En el cas dels dipòsits de GNL, un servei tècnic d'homologació ha d'inspeccionar les ampolles com a mínim als 120 mesos (10 anys) des de la seva posada en servei o des de l'última ITV. Quan aquests vehicles hagin de passar la ITV, hauran de portar el certificat de la inspecció.

Així doncs, quan seria desfavorable la ITV en el cas dels vehicles de Gas Natural? Alguns dels motius serien: per la inexistència de la placa reglamentària, perquè no funcionin correctament els components, per existència de pèrdues, per manipulació incorrecta del sistema, perquè no es troba en vigor el certificat de la inspecció dels dipòsits de les ampolles del vehicle, entre d'altres.

Per a qualsevol dubte o aclariment, pots adreçar-te a qualsevol de les nostres estacions d'ITV.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

La ITV dels vehicles històrics

25 - 07 - 2022 Un vehicle històric és aquell que compleix uns requisits determinats i el seu propietari ha decidit registrar-lo com a tal. De vegades, ens referim als vehicles històrics com clàssics o de col·lecció de manera indistinta però no sempre són sinònims.

Es pot avançar pel carril de la dreta?

14 - 12 - 2022 Segur que has presenciat aquesta situació diverses vegades en la carretera: conduir en una via de diversos carrils, on els de l'esquerra estan ocupats i els de la dreta gairebé no hi ha ningú. I segur que també has vist a algun conductor avançant pel carril dret.

Mites sobre normes de trànsit

30 - 03 - 2022 Sol passar que considerem com a veritats qüestions que s'han popularitzat, però que, malgrat això, no són certes. I, de vegades, poden convertir-se en perilloses creences, com en el cas de les normes de circulació.