Funció i ús de les llums

19 - 01 - 2022

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Potser sembli una evidència, però la gran majoria de conductors no utilitza correctament les llums del seu cotxe. És més, des que les llums de marxa diürna són obligatòries per a tots els vehicles matriculats a partir del 2011 i, la majoria d'ells, porten l'encesa de llums d'encreuament automàtica s'han generat noves situacions una mica problemàtiques.

Les llums de marxa diürna només es troben a la part davantera dels cotxes. Això vol dir que ens fan més visibles per als vehicles que ens vénen de cara, per als que vénen darrere no, el que pot suposar un perill si només es tenen enceses les llums diürnes en situacions de poca visibilitat, com ara en episodis de boira . De la mateixa manera, l'encesa automàtica de les llums d'encreuament es basa en la claredat del dia no en la visibilitat i, per tant, podria suposar un problema en dies de boira altre cop.

L'important és ser conscients d'aquests petits detalls perquè la tecnologia no sigui un obstacle a l'hora de prendre decisions importants. A més, ja et vam donar algunes recomanacions per utilitzar els llums d'encreuament correctament. En aquesta ocasió, però, volem parlar-te de quan utilitzar les diferents llums del cotxe:
  • Llums de posició: aquestes llums acompanyen sempre les llums curtes, llargues i antiboira, però no està permès circular només amb elles. Com diu el seu nom, indiquen la situació i grandària del vehicle i s'han d'utilitzar per senyalitzar que el cotxe està aturat o estacionat a la calçada o el voral d'una carretera mal il·luminades.
  • Llums d'encreuament (o curtes): segons el Reglament de Vehicles, el seu ús és obligatori des del vespre fins a la matinada, així com en els túnels. A més, s'han d'utilitzar quan les condicions de visibilitat siguin reduïdes, com ara boira o pluja intensa.
  • Llums de carretera (o llargues): el seu ús només està permès en carreteres que es troben fora del nucli urbà, sempre que no hi hagi risc d'enlluernar a altres conductors. Per tant, si circules per una carretera fosca i vénen cotxes pel sentit contrari o bé hi ha vehicles que circulen davant teu, no està permès utilitzar-les.
  • Llum de boira davantera: la seva instal·lació no és obligatòria, així que el seu ús tampoc. Malgrat això, sí que és recomanable quan les condicions meteorològiques redueixin la visibilitat. També poden utilitzar-se de nit en trams de corbes de vies estretes, combinada amb les llums d'encreuament. En cap cas poden utilitzar-se les llargues com a substitutes de la antiboira del davant, ja que rebotarien amb les gotes que es formen amb la boira i t’enlluernarien.
  • Llum de boira del darrere: la seva instal·lació és obligatòria i el seu ús està molt restringit, especialment a la nit. La majoria de conductors l'encenen a la mínima, la qual cosa és molt molest, ja que il·lumina molt i hi ha risc que no es vegin bé les llums de fre. Només es poden encendre en condicions de molt baixa visibilitat, com boira molt espessa o pluja torrencial.
 Esperem que aquest article t'ajudi a fer servir els llums del teu cotxe correctament. I no oblidis revisar que totes elles funcionin correctament.

Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Llicenciada en periodisme i especialitzada en l'àmbit del marketing online des de fa més de 12 anys. Actualment, responsable de Comunicació i Màrketing d'ITV a TÜV Rheinland.

Mesurar la pressió dels neumàtics

16 - 09 - 2021

Com mesurar i ajustar la pressió dels neumàtics del teu vehicle?

La ITV dels vehicles històrics

25 - 07 - 2022 Un vehicle històric és aquell que compleix uns requisits determinats i el seu propietari ha decidit registrar-lo com a tal. De vegades, ens referim als vehicles històrics com clàssics o de col·lecció de manera indistinta però no sempre són sinònims.

Tub d'escapament

11 - 04 - 2022 És fàcil identificar el tub d'escapament a la part posterior del vehicle. El que pocs saben és que és el final d'un sistema format per diversos components, com el silenciador o el catalitzador, la funció del qual és minimitzar el so de les explosions del motor, així que com que els gasos de la combustió surtin a l'exterior.