Puc circular amb un retrovisor trencat?

19 - 11 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els miralls retrovisors són un element molt important de qualsevol vehicle, ja que ens permeten veure què passa darrere quan circulem i, el fet que siguin de caràcter obligatori, reforcen la seva importància. Per això és imprescindible que sàpigues quins tipus de retrovisors existeixen i quants ha de portar cada vehicle obligatòriament.

Hi ha dues classes de miralls retrovisors: els interiors i els exteriors, però tots han de ser convexos per evitar que el que es reflecteix en ells tingui una mida més gran que en la realitat. Els interiors, com indica el seu nom, estan dins de l'habitacle del vehicle, a la part central entre el seient del pilot i del copilot. Els retrovisors exteriors, lògicament, estan a l'exterior i depenent del tipus de vehicle tindran una mida o un altre i serà obligatori portar-lo en tots dos costats o només en un.

Ara bé, quins retrovisors són obligatoris segons si parlem de cotxes o motos?

Retrovisors en turismes
En els turismes i vehicles de transport de persones fins a 9 places sempre serà obligatori portar el retrovisor esquerre (el del costat del conductor) i del central interior. No obstant això, si per la raó que sigui el mirall interior no ofereix una bona imatge, perquè està defectuós, està obstruït o simplement no deixa veure, el retrovisor dret és obligatori.

De cara a la ITV, a més de comprovar que els miralls retrovisors compleixen amb la seva funció i estan en bones condicions, especialment l'esquerre, també comprovem que siguin retràctils, és a dir que puguin doblegar-se.

Retrovisors en motocicletes i ciclomotors
La clau està en la velocitat: si la velocitat màxima és menor o igual a 100km/h és obligatori portar el retrovisor esquerre i el dret és opcional, mentre que si supera els 100km/h el dret també és obligatori. Per tant, els ciclomotors hauran de portar obligatòriament l'esquerre, mentre que les motos hauran de portar tots dos.

Les motos i quadricicles que posseeixin carrosseria coberta, han de portar l'esquerre i l'interior obligatori, sent el dret optatiu, com en el cas dels turismes. En quads, vehicles de tres rodes i quadricicles que la seva carrosseria no cobreixi el conductor, seran obligatoris els dos retrovisors exteriors.

Tot i que alguns retrovisors són opcionals, és recomanable portar-los ja que augmenta la nostra visibilitat i, per tant, a l'hora de realitzar maniobres sempre serà més segur.

Finalment, has de saber que la modificació dels retrovisors del teu vehicle, es considera una reforma que hauràs legalitzar en una estació d'ITV.

 

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

El sistema de dirección

17 - 03 - 2022

Com és i quins elements poden fallar en el sistema de direcció?

La ITV de les furgonetes

02 - 06 - 2022

Si algú et digués "assenyala una furgoneta" probablement sabries fer-ho sense problema. En realitat la majoria de vehicles considerats lleugers (que tenen un pes inferior o igual a 3.500kg) són furgonetes, però ¿la seva periodicitats a l'hora de passar la ITV és sempre la mateixa?

Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021 No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar.