Puc circular amb un retrovisor trencat?

19 - 11 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els miralls retrovisors són un element molt important de qualsevol vehicle, ja que ens permeten veure què passa darrere quan circulem i, el fet que siguin de caràcter obligatori, reforcen la seva importància. Per això és imprescindible que sàpigues quins tipus de retrovisors existeixen i quants ha de portar cada vehicle obligatòriament.

Hi ha dues classes de miralls retrovisors: els interiors i els exteriors, però tots han de ser convexos per evitar que el que es reflecteix en ells tingui una mida més gran que en la realitat. Els interiors, com indica el seu nom, estan dins de l'habitacle del vehicle, a la part central entre el seient del pilot i del copilot. Els retrovisors exteriors, lògicament, estan a l'exterior i depenent del tipus de vehicle tindran una mida o un altre i serà obligatori portar-lo en tots dos costats o només en un.

Ara bé, quins retrovisors són obligatoris segons si parlem de cotxes o motos?

Retrovisors en turismes
En els turismes i vehicles de transport de persones fins a 9 places sempre serà obligatori portar el retrovisor esquerre (el del costat del conductor) i del central interior. No obstant això, si per la raó que sigui el mirall interior no ofereix una bona imatge, perquè està defectuós, està obstruït o simplement no deixa veure, el retrovisor dret és obligatori.

De cara a la ITV, a més de comprovar que els miralls retrovisors compleixen amb la seva funció i estan en bones condicions, especialment l'esquerre, també comprovem que siguin retràctils, és a dir que puguin doblegar-se.

Retrovisors en motocicletes i ciclomotors
La clau està en la velocitat: si la velocitat màxima és menor o igual a 100km/h és obligatori portar el retrovisor esquerre i el dret és opcional, mentre que si supera els 100km/h el dret també és obligatori. Per tant, els ciclomotors hauran de portar obligatòriament l'esquerre, mentre que les motos hauran de portar tots dos.

Les motos i quadricicles que posseeixin carrosseria coberta, han de portar l'esquerre i l'interior obligatori, sent el dret optatiu, com en el cas dels turismes. En quads, vehicles de tres rodes i quadricicles que la seva carrosseria no cobreixi el conductor, seran obligatoris els dos retrovisors exteriors.

Tot i que alguns retrovisors són opcionals, és recomanable portar-los ja que augmenta la nostra visibilitat i, per tant, a l'hora de realitzar maniobres sempre serà més segur.

Finalment, has de saber que la modificació dels retrovisors del teu vehicle, es considera una reforma que hauràs legalitzar en una estació d'ITV.

 

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Imprescindibles per anar en moto a l'hivern

31 - 05 - 2022 Segurament l'hivern no és la millor època per conduir una moto, ja que el fred se sent molt més en el cos. Perquè puguis gaudir més de sortir amb la moto o simplement vols evitar arribar com un glaçó de gel al teu destí, volem donar-te alguns consells.

El tacògraf

15 - 12 - 2022
Probablement et sonarà la paraula tacògraf, que fa referència a un aparell que porten els camions per controlar els quilòmetres i parades que realitzen al llarg de les seves rutes. 

ITV de vehicles agrícoles

02 - 04 - 2024 Quan pensem en la ITV, solem pensar en la inspecció dels cotxes particulars, però inspeccionem molts altres tipus de vehicles, com ara els vehicles agrícoles, per garantir que també són segurs. Són vehicles de treball sovint amb un ús intensiu en condicions exigents, ja que solen operar en terrenys irregulars i això pot provocar el desgast accelerat de certs components.