Velocitat segura, què és?

14 - 12 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Fa aproximadament un any es va modificar el límit de velocitat en totes les carreteres convencionals d'Espanya: va passar dels 100km/h als 90km/h. Aquest canvi va venir motivat per nombrosos estudis internacionals que confirmen que rebaixar la velocitat redueix el nombre d'accidents i morts i la gravetat dels ferits.

Un informe elaborat per l'Observatori de la Seguretat Viària de la DGT relata que en les carreteres convencionals es donen el 75% dels accidents amb víctimes i la velocitat inadequada és la causa recurrent en el 20%. Aquest percentatge augmenta al 37% si parlem d'accidents mortals en vies interurbanes.

La velocitat està directament relacionada en la freqüència i severitat dels accidents. Per exemple, davant una frenada instantània podria causar greus lesions, ja que la distància de frenat depèn de la velocitat: a major velocitat, major distància de per a detenir-se. La reducció del límit de velocitat, a penes fa augmentar el temps mitjà del viatge entre 15 i 20 minutos.

No obstant això, la velocitat que marquen els senyals de limitació de les carreteres i que suposa la velocitat legal no té per què ser la velocitat segura. La velocitat segura és aquella que cerciora que, en cas d'accident, la probabilitat de lesions no superi un determinat llindar. Però, al cap i a la fi, la velocitat segura és la que apel·la a la responsabilitat de cada conductor.

Tot conductor ha d'adaptar la seva marxa a les condicions de la via, les atmosfèriques, a les seves pròpies limitacions i/o experiència. D'aquesta manera, augmentaran les teves probabilitats per a frenar, prendre les corbes, avançar o realitzar la maniobra que sigui amb temps i espai suficient per a no sofrir un accident.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Funció i ús de les llums

19 - 01 - 2022 Potser sembli una evidència, però la gran majoria de conductors no utilitza correctament les llums del seu cotxe. És més, des que les llums de marxa diürna són obligatòries per a tots els vehicles matriculats a partir del 2011 i, la majoria d'ells, porten l'encesa de llums d'encreuament automàtica s'han generat noves situacions una mica problemàtiques.

Les conseqüències de tenir els llums del cotxe en mal estat

24 - 11 - 2022
Els accidents amb pitjors resultats es produeixen quan hi ha menor visibilitat, és a dir, a la nit. Per això, és important vetllar pel correcte funcionament del sistema d'enllumenat i de senyalització del vehicle, el qual compleix la màxima "veure i ser vistos".

Per què s’encarrega el test de fallo de motor

27 - 01 - 2022

Troba en el quadre de comandament el testimoni de fallo en el motor encès no és bo i hauria de ser un motiu de preocupació de qualsevol conductor. Per què?