Velocitat segura, què és?

14 - 12 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Fa aproximadament un any es va modificar el límit de velocitat en totes les carreteres convencionals d'Espanya: va passar dels 100km/h als 90km/h. Aquest canvi va venir motivat per nombrosos estudis internacionals que confirmen que rebaixar la velocitat redueix el nombre d'accidents i morts i la gravetat dels ferits.

Un informe elaborat per l'Observatori de la Seguretat Viària de la DGT relata que en les carreteres convencionals es donen el 75% dels accidents amb víctimes i la velocitat inadequada és la causa recurrent en el 20%. Aquest percentatge augmenta al 37% si parlem d'accidents mortals en vies interurbanes.

La velocitat està directament relacionada en la freqüència i severitat dels accidents. Per exemple, davant una frenada instantània podria causar greus lesions, ja que la distància de frenat depèn de la velocitat: a major velocitat, major distància de per a detenir-se. La reducció del límit de velocitat, a penes fa augmentar el temps mitjà del viatge entre 15 i 20 minutos.

No obstant això, la velocitat que marquen els senyals de limitació de les carreteres i que suposa la velocitat legal no té per què ser la velocitat segura. La velocitat segura és aquella que cerciora que, en cas d'accident, la probabilitat de lesions no superi un determinat llindar. Però, al cap i a la fi, la velocitat segura és la que apel·la a la responsabilitat de cada conductor.

Tot conductor ha d'adaptar la seva marxa a les condicions de la via, les atmosfèriques, a les seves pròpies limitacions i/o experiència. D'aquesta manera, augmentaran les teves probabilitats per a frenar, prendre les corbes, avançar o realitzar la maniobra que sigui amb temps i espai suficient per a no sofrir un accident.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Com funciona l’Assistent de Velocitat Intel•ligent?

23 - 06 - 2022

L'excés de velocitat és una de les principals causes dels accidents de trànsit, d'aquí la importància de complir amb els límits. La inclusió de l'Assistent de Velocitat Intel·ligent és una de les mesures més cridaneres en el seu paper de prevenir els accidents mortals a la carretera.

Conduir a partir dels 65 anys

16 - 12 - 2022 Els anys passen per a tots i les nostres capacitats es redueixen a mesura que passa el temps, fet que pot afectar la nostra habilitat per conduir. Això vol dir que hi ha una edat màxima per conduir?

Les ITV de Certio ja són blau TÜV Rheinland

09 - 02 - 2023

Després de la compra Certio, les estacionis ITV de Catalunya ja han perdut el seu característic color verd i ja han canviat la imatge al blau corporatiu de TÜV Rheinland.