És obvi que les condicions climatològiques d’hivern no són les mateixes que les d’estiu: gel, neu, reducció de la visibilitat, menys hores de llum… Són factors que influeixen en la conducció i que hem de tenir en compte per evitar incidències a la carretera. Així doncs, què hauries de tenir en compte a l’hora de conduir a l’hivern?
Tot i que això s’hauria de fer al llarg de tot l’any, a l’hivern és encara més important assegurar-te que el teu vehicle es troba en perfecte estat. Sobretot és recomanable revisar els pneumàtics, el nivell del líquid anticongelant, el sistema de frens, el de refrigeració, l’estat de les llunes i els eixugaparabrises i, per descomptat, tot el sistema d’enllumenat.
A l’hivern, l’asfalt sol estar més fred, humit o fins i tot gelat, cosa que redueix notablement l’adherència. Un pneumàtic en mal estat, amb una profunditat de dibuix insuficient o una pressió incorrecta, augmenta la distància de frenada i el risc de desplaçament lateral. Revisar-los és clau per mantenir una bona tracció i un control segur del vehicle.
També pots valorar la possibilitat d’instal·lar pneumàtics d’hivern, ja que són l’opció més segura quan les temperatures baixen per sota dels 7 ºC: proporcionen més adherència en condicions de poca tracció i necessiten menys distància de frenada en pluja i neu. Si has de circular per zones on hi pugui haver neu o gel, no oblidis portar cadenes.
L’anticongelant evita que el motor es congeli amb temperatures baixes i també ajuda a dissipar la calor durant el funcionament. Si el nivell no és correcte, el motor pot patir avaries greus: sobreescalfament, trencament del radiador o fins i tot danys al bloc motor.
En superfícies relliscoses, el rendiment dels frens és encara més crític. Pastilles desgastades, discos danyats o un líquid de frens envellit poden comprometre la capacitat de detenir el vehicle a temps. Assegura’t que el sistema de frens és en perfecte estat per reduir la distància de frenada i millorar l’estabilitat en situacions d’emergència.
Tot i que pugui semblar contradictori, a l’hivern també és important revisar la refrigeració del motor. Amb temperatures exteriors baixes, el motor triga més a assolir la temperatura òptima i necessita que el sistema funcioni correctament per evitar fluctuacions tèrmiques. Un bon manteniment evita avaries i assegura un rendiment eficient.
A l’hivern, la visibilitat es veu compromesa per pluges fortes, neu, baf i brutícia de la carretera. Qualsevol esquerda al parabrisa pot agreujar-se amb els canvis bruscos de temperatura, i uns eixugaparabrises desgastats deixen zones sense netejar, dificultant la visió.
A causa de les baixes temperatures, és habitual trobar una placa de gel als vidres en arrencar. En aquest cas, utilitza una rasqueta de plàstic per retirar el gel del parabrisa, finestretes, retrovisors i sistema d’enllumenat i senyalització. No utilitzis mai aigua calenta, ja que el vidre podria trencar-se.
Els dies són més curts i la boira, la pluja o la neu redueixen la visibilitat. Per això, un sistema d’enllumenat en perfecte estat —faros, llums antiboira, intermitents, pilots posteriors— és indispensable tant per veure com per ser vist. Una sola bombeta fosa pot suposar un risc elevat i, a més, implica incomplir la normativa.
El vent, la pluja o la boira poden reduir dràsticament la visibilitat. Davant d’aquestes circumstàncies, cal augmentar la prudència i duplicar la distància de seguretat respecte al vehicle que et precedeix.
Per les mateixes raons, és convenient reduir la velocitat: com més ràpid circules, menor control tens del vehicle. Tenint en compte que l’estat de les carreteres pot empitjorar per pluja, neu o gel, anar més lent ajuda a mantenir el control. No és recomanable utilitzar el control de creuer en aquestes situacions, ja que cal estar atent constantment a les condicions del trànsit.
Abans de sortir, tria l’itinerari, preferiblement per carreteres habituals, i consulta l’estat del trànsit i la previsió meteorològica. Si les condicions són molt desfavorables, és millor evitar agafar el cotxe. Assegura’t que el dipòsit està ple per poder utilitzar la calefacció en cas que el vehicle quedi aturat.
Si el teu cotxe és elèctric, mantén la bateria entre el 20 % i el 80 %, ja que les temperatures baixes afecten el seu rendiment. També és important tenir el programari actualitzat, perquè la gestió tèrmica del vehicle s’adapti millor al fred.
Conduir amb neu o gel exigeix suavitat i anticipació per evitar pèrdues d’adherència. Cal iniciar la marxa de manera progressiva, aplicant poca acceleració, i fer girades amples i suaus, evitant moviments bruscos. Una conducció fluida ajuda a mantenir la tracció en superfícies relliscoses.
A l’hora de frenar, redueix la velocitat amb antelació i de forma gradual, aprofitant la retenció natural del vehicle quan sigui possible. En superfícies gelades, les frenades fortes són especialment perilloses: és preferible aplicar una pressió suau i constant sobre el fre. En conjunt, es tracta de conduir amb calma, llegir la carretera i avançar les maniobres per mantenir el control.
Fes-ho amb suavitat: accelera molt poc i deixa que el vehicle avanci progressivament. Si les rodes patinen, deixa anar l’accelerador i torna-ho a intentar aplicant menys força.
La pressió ha de ser la indicada pel fabricant. És recomanable comprovar-la més sovint, ja que el fred fa que disminueixi lleugerament.
Poder, es pot, però no és recomanable: a l’estiu es desgasten més ràpid, augmenten el consum i ofereixen menys adherència que els pneumàtics d’estiu.
Activa el sistema de desempañado i dirigeix l’aire calent cap al parabrisa. Encén també l’aire condicionat: encara que faci fred, ajuda a eliminar la humitat de l’interior, que és la causa de l’entelament. Mantenir els vidres nets, per dins i per fora, també facilita que es desempaquin més ràpid.
El cinturó és un element de seguretat del cotxe, però perquè sigui eficaç cal posar-se'l correctament.
Quins són els avantatges de conduir vehicles de gas? Què has de tenir en compte per passar la ITV?